Znasz to uczucie, kiedy marzysz tylko o tym, aby przestało boleć?

Postanowiłam zebrać wszystkie sposoby na ból w endometriozie, które polecają same EndoKobiety. Bo w końcu, nikt Cię tak nie rozumie jak druga kobieta odczuwająca dokładnie to samo, co Ty.

Nie wszystkie sposoby mogą na Ciebie działać. Zawsze należy dostosować to indywidualnie. Są to sposoby w pełni bezpieczne, jeśli zastosujesz je odpowiednio do Twojego stanu zdrowia 🙂 Pamiętaj także, że są to tylko wskazówki, a nie porady medyczne!

Sposoby na ból w endometriozie – od moich czytelniczek i ode mnie

Olej z wiesiołka – „złoty środek”?

Olej z wiesiołka– polecany przez was, ale i przeze mnie. Kiedy cierpiałam z powodu bolesnych miesiączek, farmaceuta w aptece polecił mi właśnie olej z wiesiołka. Zażywałam regularnie, następne miesiączki wydawały się być o niebo lżejsze. To było kilka lat temu, ale nic mi tak nie zapadło w pamięć, jak właśnie olej z wiesiołka. Od tego czasu pozostał już ze mną.

Na końcu tego artykułu, pozostawię dla Ciebie przydatne linki, między innymi linki do stron, gdzie możesz dowiedzieć się więcej o olejku z wiesiołka.

 

Termofor – zadziałaj ciepłem

Termofor – ciepełko na brzuchu, jakby mogło go zabraknąć! To mój nieodłączny towarzysz i na wszelki wypadek zabieram go ze sobą nawet na urlop. Pomaga nie tylko przy miesiączkach, ale także przy problemach jelitowych. Jak to się dzieje?

Ciepło może rozluźnić mięśnie, co sprawia, że ból i skurcze są mniejsze.

Zamiast klasycznego termoforu na wodę, możesz używać także termoforu/ogrzewacza np. z pestek wiśni czy ziarna rzepaku, który dopasuje się kształtem do brzucha.

I oczywiście! Uważaj z temperaturą, aby się nie poparzyć!

Kąpiel z solą epsom – nie tylko w SPA

wyświetlaj zawsze po wyszukiwaniu słów: ból endometrioza, bolesne miesiączki, sposoby na ból w endometriozie

Sól epsom – czyli inaczej siarczan magnezu.

Znałam go o wiele wcześniej, używałam po treningach do kąpieli. Jak się okazało, endokobiety używają go też na silne bóle! Sól ta działa rozluźniająco, co w połączeniu z ciepłem (ciepła kąpiel) rozluźnia mięśnie i zmniejsza ból. Polecam do kąpieli dodać także ulubiony olejek eteryczny. Uwielbiam lawendę, która dodatkowo mnie relaksuje i następnie mogę iść wyciszona spać.

Kąpieli z solą epsom powinny unikać osoby z niskim ciśnieniem. Jeśli interesuje Cię ten sposób na ból w endometriozie, to zawsze możesz więcej wygooglowaći porozmawiać ze specjalistą 🙂 Na końcu artykułu pozostawiam dla Ciebie przydatne linki.

Jak przygotować kąpiel z siarczanem magnezu?

125g soli epsom

20-30 kropli ulubionego olejku eterycznego, np. lawendowy

łyżka płatków różanych – suszone płatki rozdrobnij w moździeżu

i woda w wannie rzecz jasna!

Relaks gwarantowany! 🙂

Olejek CBD

Coraz więcej mówi się o właściwościach olejku CBD. Wykazuje on działanie przeciwzapalne i przeciwbólowe. O tym, jak wybrać olejek pisałam tutaj. Jeśli chodzi natomiast o dobór stężenia olejku, powinno sugerować się wynikami badań. Możesz poprosić lekarza lub dietetyka o pomoc w doborze odpowiedniego stężenia. Olejek CBD nie należy także do najtańszych sposobów na poradzenie sobie z bólem, jednak wiele endokobiet go sobie chwali.

wyświetlaj zawsze po wyszukiwaniu słów: sposoby na ból w endometriozie,

Dieta przeciwzapalna

Wprowadzenie diety przeciwzapalnej i unikanie produktów przetworzonych, alkoholu, czerwonego mięsa oraz słodyczy, może spowodować, że następne miesiączki będą mniej bolesne.

Należy jednak pamiętać, że nieumiejętne wprowadzanie niektórych produktów bądź wprowadzanie ich „na siłę”, mimo że występują po nich dolegliwości jelitowe może zaszkodzić. Nie wszystko, co wpisuje się w przeciwzapalny kanon będzie Ci służyć. Ja przez długi czas nie za dobrze tolerowałam strączki. Bardzo chciałam, aby były w mojej diecie, mimo naprawdę uciążliwych dolegliwości po ich spożyciu. W czasie miesiączki najlepiej mi się sprawdzały jednak lekkostrawne posiłki, gdyż moje jelita po prostu w tym czasie szalały. Po laparoskopii sytuacja wygląda już o wiele lepiej, a gdy piszę ten tekst, jem na obiad ciecierzycę. Pamiętaj więc, o tym aby dieta była zindywidualizowana! Więcej o diecie przeciwzapalnej przeczytasz tutaj, przygotowałam już kiedyś o niej wpis.

Leki przeciwbólowe

No dobra, nie ma się co oszukiwać, że tylko przyjemnymi domowymi sposobami można zwalczyć ból. Wiele endokobiet bez środków przeciwbólowych nie wyobraża sobie przetrwać miesiączki.

Zapytaj swojego lekarza, o to, jakie leki przeciwbólowe stosować. Lekarz wystawi Ci receptę na środki przeciwbólowe. Niestety zazwyczaj środki bez recepty, nie pomagają przy endometriozie. Poza tym, możesz sobie zaszkodzić, stosując zbyt duże dawki danego leku.

Trwanie w bólu także jest szkodliwe na naszego zdrowia. Ostry ból sygnalizuje, że coś nieprawidłowego zadziało się w naszym organizmie. To taki mały alarm. Przy endometriozie można już mówić o przewlekłym bólu. Zawsze po takim bólowym maratonie, czułam się po prostu zmęczona.

Joga i aktywność fizyczna – czyli sposoby na ból w endometriozie, które nic nie kosztują

To nie czary-mary. Badanie A Qualitative Study on the Practice of Yoga for Women with Pain-Associated Endometriosis z 2016 roku wykazało, że kobiety z endometriozą praktykujące jogę, lepiej kontrolują ból w miednicy.

Uczestniczki tego badania zgłosiły, że joga jest korzystna w kontrolowaniu bólu miednicy. Pomocy okazał się oddech (pranayama), oddychanie zwiększyło bowiem zdolność introspekcji, co łagodziło ból. Uczestniczki badania ograniczyły stosowanie leków przeciwbólowych i psychiatrycznych.

Od siebie mogę dodać, że joga jest pewną formą aktywności fizycznej. Może nie taką, jak bieganie lecz z pewnością pozytywnie oddziałowywuje na ukrwienie narządów, uelastycznia, rozluźnia spięte mięśnie. Pamiętaj, że Twoje ciało cierpi przede wszystkim w bezruchu.

Oczywiście, nie chodzi o to, abyś w dniu bolesnej miesiączki spędzała godziny na macie. W tym czasie możesz po prostu przyjąć pozycję, która daje Ci w tym momencie ulgę. Jednak regularna praktyka w dniach, kiedy czujesz się na siłach, może zaoowocować 🙂

Pozycje, które sprawdzą się w czasie menstruacji:

  1. Supta Baddha Konasana (leżący spętany kąt)
  2. Ananda Balasana (szczęśliwe dziecko)
  3. Marjaryasana – Bitilasana (kot – krowa)
  4. Balasana (pozycja dziecka – patrz zdjęcie)
  5. Savasana

O aktywności fizycznej i jej korzyściach napisałam osoby wpis, więc zapraszam Cię do przeczytania Aktywność fizyczna a endometrioza. I jej wpływ na zdrowie – korzyści.

Balasana – pozycja dziecka. Pomaga w redukcji stresu, niepokoju, zmęczenia, złagodzeniu bólu w dolnym odcinku pleców.

Suplementacja magnezem

Magnez działa rozkurczowo i rozluźniająco, dlatego też jest polecany na objawy PMS. Jak wiemy, endometrioza charakteryzuje się często bardzo mocnym bólem. Z pewnością suplementacja magnezem nie wyeliminuje bólu w 100%, ale może pomóc ten ból zmniejszyć.

Nie suplementuj jednak na własną rękę.

Fizjoterapia uroginekologiczna 

Fizjoterapia uroginekologiczna – może wspomóc nie tylko w bolesnych miesiączkach, ale także w przewlekłym bólu miednicy mniejszej, który występuje poza czasem miesiączki. Będzie nieoceniona także, jeśli cierpisz z powodu bolesnego współżycia. Nasze mięśnie głębokie najczęściej są w dużym spięciu, co tylko potęguje dolegliwości bólowe.

Ponadto fizjoterapeuta dostosuje terapię indywidualnie pod Ciebie. 

Fizjoterapia uroginekologiczna to nie tylko praca z mięśniami dna miednicy, ale także z przeponą czy z bliznami i zrostami. 

Przeczytaj moją rozmowę z osteopatą wisceralnym Tomaszem Jurkiewiczem – Osteopatia wisceralna 

Przydatne linki i źródła

Olej z wiesiołka – olej dla kobiet? Czy faktycznie? – Pan Tabletka

Olej z wiesiołka – na co pomaga kobietom? – BODYLOGIKA

Siarczan magnezu, czyli sól Epsom – działanie, właściwości i zastosowanie | WP abcZdrowie

A Qualitative Study on the Practice of Yoga for Women with Pain-Associated Endometriosis | The Journal of Alternative and Complementary Medicine (liebertpub.com)