Dieta w endometriozie

Dieta w endometriozie. Wyszukując w sieci informacji na temat endometriozy nie da się nie natrafić na tematykę diety.

Większość kobiet z endometriozą rzeczywiście stosuje specjalne żywienie. Mowa przede wszystkim o diecie przeciwzapalnej. Jak sama nazwa wskazuje, dieta ta ma na celu łagodzenie stanów zapalnych w naszym organizmie.

Jednak czy istnieje jedna wersja diety przeciwzapalnej dla każdego? Niestety nie. Istnieją jednak pewne grupy produktów, które należy koniecznie wyłączyć z diety i nie będzie to dla nas niebezpieczne, ponieważ nie są one dla nas odżywcze (jak chociażby fast foody).

Dieta przeciwzapalna powinna być zindywidualizowana, ze względu na inne jednostki chorobowe kobiety, alergie i nietolerancje pokarmowe, a także ze względu na to w jakim stanie jest układ pokarmowy. Nierzadko kobiety z endometriozą zażywają duże ilości środków przeciwbólowych, co ma przełożenie na stan układu pokarmowego.

Bardzo dobrze temat diety przeciwzapalnej omówiła Marzena Rojek-Ledwoch w swoich podcastach Dieta w endometriozie okiem dietetyka i pacjentki, do wysłuchania których was serdecznie zapraszam.

Z dietetyk Marzeną Rojek-Ledwoch przygotowałyśmy już kiedyś materiał „Jak wygląda konsultacja dietetyczna?”.

W internecie można niestety znaleźć wiele sprzecznych informacji odnośnie diety, warto opierać się na wiedzy i doświadczeniu zaufanych specjalistów.

PODCAST CZ.1 >> Dieta w endometriozie okiem dietetyka i pacjentki cz.1 | Spreaker

PODCAST CZ.2 >> Dieta w endometriozie okiem dietetyka i pacjentki cz.2 | Spreaker

Filary diety przeciwzapalnej

wyświetlaj zawsze po wyszukiwaniu słów: dieta w endometriozie, endometrioza dieta, dieta przeciwzapalna, co jesc endometrioza

Jak już wspomniałam dieta musi być indywidualna, ale są pewne stałe filary, na których się opiera.

Włączamy do diety

  1. Warzywa zielonolistne
  2. Owoce jagodowe (borówki, aronia, maliny itp.)
  3. Kwasy omega-3 (tłuste ryby morskie, orzechy włoskie, olej rzepakowy na zimno, nasiona chia i siemię lniane)
  4. Przyprawy (kurkuma, imbir, kardamon, cynamon, czosnek)
  5. Pełnoziarniste produkty (dobrej jakości pieczywo na zakwasie, pełnoziarniste makarony, ryż brązowy basmati)
  6. A także: kiełki, awokado, oliwa z oliwek, rośliny strączkowe, pestki
  7. Zieloną herbatę, wodę

Eliminujemy

  1. Fast foody
  2. Słodycze sklepowe, słone przekąski
  3. Żywność wysoko przetworzoną (np. gotowe posiłki)
  4. Wyroby cukiernicze (m.in. ciasta, ciasteczka). Tutaj mowa o kupnych.
  5. Czerwone mięso, przetwory z czerwonego mięsa.
  6. Cukier
  7. Słodzone napoje gazowane

Warto zaznaczyć, że dieta przeciwzapalna ma wiele wspólnego z ogólnym pojęciem zdrowego żywienia, a także „talerzem zdrowia”.

Kwestia nabiału czy glutenu powinna być rozpatrywana indywidualnie. Warto zwrócić jednak uwagę na źródła tego nabiału czy glutenu (oczyszczona mąka pszenna – taką każdy powinien ograniczyć). Tą kwestię poruszyła także @dietetyk na zdrowie, w części 2 podcastu.

Rola diety w endometriozie

Czy warto stosować dietę skoro nie wyleczy ona endometriozy? No cóż, jak wiadomo na endometriozę nie ma leku. Dieta może nas wspomóc, wyciszyć stany zapalne, zmniejszyć dolegliwości bólowe, wzmocnić naszą odporność, pomoc w regulacji poziomu hormonów w organizmie, wspomóc w eliminacji toksyn. Warto także nadmienić, że ma wpływ na nasz ogólny stan zdrowia, zmniejszając chociażby ryzyko chorób sercowo-naczyniowych. Do walki z endometriozą nasz organizm potrzebuje dobrego paliwa. Zresztą jak przy każdej chorobie. Jeśli sądzisz, że w zmaganiu z chorobą pomoże Ci niezdrowe odżywianie, to niestety marny może być tego efekt.

Często przy endometriozie występuje IBS (zespół jelita nadwrażliwego) lub/i SIBO (przerost flory bakteryjnej). Dieta w tych przypadkach ma ogromne znaczenie.

Źródła:

  1. Dieta w endometriozie okiem dietetyka i pacjentki cz. 1 oraz cz. 2, Marzena Rojek- Ledwoch Dietetyk Na Zdrowie.