Endometrioza Endometrioza - praktyczne wskazówki Zdrowe odżywianie Zdrowie

Stan zapalny przy endometriozie – jak go złagodzić?

Przy endometriozie występuje stan zapalny. Często możemy to usłyszeć od lekarza, dietetyka czy innych kobiet z endometriozą. Jest odpowiedzialny za szereg dolegliwości (na przykład za przewlekłe zmęczenie), a spowodowany może być właśnie przez endometriozę. Jak złagodzić stan zapalny? Spróbuję to wytłumaczyć w poniższym wpisie i przedstawię ciekawe badanie.

Czym jest w ogóle stan zapalny?

Stan zapalny to lokalna i ogólnoustrojowa reakcja układu biologicznego na bodziec wewnętrzny lub zewnętrzny, który zagraża procesom fizjologicznym. Celem zapalenia jest wyeliminowanie szkodliwego bodźca i stworzenie warunków do procesów naprawczych („gojenia”). Zapalenie jest zatem wyrazem reakcji immunologicznej organizmu.

Reakcja zapalna jest złożonym procesem, w którego regulacji biorą udział m.in. komórki immunokompetentne (specjalne komórki układu odpornościowego), przeciwciała i mediatory stanu zapalnego.

Stan zapalny ma za zadanie zwalczyć infekcję, np. zapalnie gardła albo zareagować na zranienie. Jednak czasem dzieje się tak, że mamy do czynienia ze słabymi, ale stale utrzymującymi się stanami zapalnymi. Mogą się one utrzymywać miesiącami, a nawet latami! Wówczas mówimy o przewlekłym stanie zapalnym. Pośród chorób powodujących przewlekły stan zapalny, jest między innymi endometrioza. 

Jak złagodzić stan zapalny przy endometriozie?

Na nasz przewlekły stan zapalny możemy mieć wpływ, więc to bardzo dobra wiadomość! Ale jak?

Przede wszystkim warto znać przyczynę tego stanu zapalnego i odpowiednio, w zależności od przyczyny, rozpocząć leczenie. Jednak nie tylko leczeniem możemy łagodzić stan zapalny, ale też naszym stylem życia! Uwierzcie mi, że zanim na poważnie zaczęłam się interesować moją endometriozą, to prowadziłam dość „pro-zapalny styl życia”. 

I na podstawie moich doświadczeń chcę podzielić się najważniejszymi punktami, które są istotne, aby stan zapalny złagodzić (chociaż trochę).

Oto najważniejsze punkty, na które powinnaś zwrócić uwagę:

Nie sposób omówić wszystko w jednym wpisie, dlatego dziś skupię się przede wszystkim na roli diety, ponieważ znalazłam bardzo interesujące badanie, które znajdziesz poniżej. Jest to badanie istotne według mnie również dla endokobiet, które mają stan zapalny przy endometriozie

Natomiast na temat snu, aktywności fizycznej, mindfulness i redukcji stresu możesz przeczytać w innych wpisach na moim blogu.

Czy nasz organizm traktuje fast foody jak infekcję?

burger na różowym tle do wpisu jak łagodzić stan zapalny przy endometriozie

Niezdrowe jedzenie (nie tylko fast foody, ale ogólnie dieta zachodnia) może prowadzić do poważnych skutków dla naszego organizmu –  tak wynika z badania przeprowadzonego przez badaczy z Uniwersytetu w Bonn. Według naukowców, nasz układ odpornościowy reaguje na tłuste i kaloryczne posiłki podobnie jak na infekcje bakteryjne, co może prowadzić do długotrwałych zmian w funkcjonowaniu organizmu.

W badaniu przeprowadzonym na myszach, przez okres miesiąca zwierzęta karmiono „zachodnią dietą”, bogatą w tłuszcze, cukry i ubogie w błonnik. Efektem tego było masowe wystąpienie stanu zapalnego w organizmach myszy, podobnego do tego, który występuje po infekcji bakteryjnej.

„Niezdrowa dieta spowodowała nieoczekiwany wzrost niektórych komórek odpornościowych we krwi. Był to sygnał, że komórki macierzyste w szpiku kostnym mogą być zaangażowane w proces zapalny” – dr Anette Christ z Uniwersytetu w Bonn.

Badacze izolowali komórki macierzyste od myszy karmionych „zachodnią dietą” oraz normalną dietą i przeprowadzili systematyczną analizę ich funkcji i stanu aktywacji. Wyniki badań genomowych wykazały, że dieta zachodnia aktywuje wiele genów w komórkach macierzystych, m.in. te odpowiedzialne za ich rozmnażanie i dojrzewanie.

Nawet po zmianie diety na zdrowszą, aktywacja tych genów nie zniknęła, co oznacza, że wpływ niezdrowego odżywiania może mieć długotrwałe skutki dla funkcjonowania układu odpornościowego.

Dopiero od niedawna wiadomo, że układ odpornościowy posiada pamięć, a po infekcji zostaje on w stanie gotowości, aby szybciej reagować na następne zagrożenia. 

Badacze zidentyfikowali również „czujnik fast foodu” (Fastfood Sensor) w komórkach odpornościowych, który jest za to odpowiedzialny. Badając komórki krwi 120 osób, zauważyli, że u niektórych występuje silniejszy efekt „treningu układu odpornościowego”.

Badacze uważają, że za to może odpowiadać Inflammasom, który wykrywa szkodliwe substancje i prowadzi do wydzielania wysokozapalnych cytokin. Odkryte w badaniu Inflammasom jest aktywowane przez określone składniki pokarmowe, co prowadzi do epigenetycznych zmian w układzie odpornościowym i zwiększonej skłonności do reakcji zapalnych nawet na niewielkie bodźce.

Te reakcje zapalne mogą z kolei przyspieszyć rozwój chorób układu sercowo-naczyniowego czy też cukrzycy typu 2. Wyniki te przypominają nam, jak istotny wpływ na zdrowie ma nasza dieta i jak ważne jest dbanie o równowagę w ilości spożywanych tłuszczów, cukrów i błonnika. 

Źródła
  1. https://flexikon.doccheck.com/de/Entz%C3%BCndung
  2. Christ, A., Günther, P., Lauterbach, M.A.R., Netea, M.G., Schultze, J.L., & Latz, E. (2018). Western Diet Triggers NLRP3-Dependent Innate Immune Reprogramming. Cell, 172(1-2), 162-175.E14. https://doi.org/10.1016/j.cell.2017.12.013