Kto z nas rano nie potrzebuje czegoś na rozgrzanie? Zwłaszcza, gdy za oknem coraz zimniej a zaraz trzeba wyjść z domu. Dlatego postanowiłam, że zdradzę wam pomysły na rozgrzewające śniadania zimą. Dla mnie taki początek dnia to podstawa, bo jak już rano przemarznę, to przez kolejne godziny ciężko mi się ogrzać.

Jestem zdania, że w kuchni warto nauczyć się kreatywności. Wtedy zawsze jesteśmy w stanie zrobić coś dobrego, z tego co mamy w lodówce. Nawet zimą.

Dlatego zostawię kilka wskazówek, aby było wiadomo, co sprawia, że robi nam się cieplej oraz jakie owoce wykorzystywać w okresie zimowym. Gwarantuję, że później sami będziecie tworzyć pomysłowe rozgrzewające śniadania!

Nie wiem, jakie są teorie naukowe, co do dań rozgrzewających lub wychładzających, ponieważ wywodzi się to głównie z medycyny chińskiej. Ale sami z pewnością przyznacie, że niektóre potrawy nas rozpalają od środka, a po niektórych czujemy się wręcz odwrotnie i marzniemy.

Jak się rozgrzać na resztę dnia?

Pewnie na myśl przychodzi Ci gorąca herbata, miska rosołu bądź rozgrzewający prysznic. A może trening? No cóż, ta ostatnia opcja może zostać! A śniadanie?

Zimą warto zdecydowanie sięgać po kasze: jaglana, gryczana, pęczak. A także po płatki owsiane. Te produkty spowodują bowiem, że będziemy rozgrzani. Spożycie ich na ciepło na śniadanie, na pewno sprawi, że chętniej wyruszymy rano z domu.

Kolejne co jest warte uwagi to przyprawy. Nie może ich zabraknąć. Cynamon, przyprawa do piernika (z dobrym składem), kardamon, imbir, kurkuma. Posiadają o wiele więcej zalet niż samo rozgrzanie nas.

Po jakie owoce sięgać w okresie zimowym?

Skoro chcemy się zdrowo odżywiać, to należy sięgać po owoce sezonowe. Zima jest co prawda uboższa pod tym kątem, ale naprawdę można coś wybrać!

Nie trzeba wcale szukać egzotycznych nazw i kształtów. Może Cię to zaskoczy, ale zimą wybieraj… jabłka i gruszki.

A pomarańcze i mandarynki? Pachniemy nimi przecież w okresie świątecznym. Podobno cytrusy działają wychładzająco. To nie oznacza, że masz ich nie jeść. Tylko należy o tym pamiętać, jeżeli śniadanie ma nas rozgrzać. Ponadto należy je porządnie umyć w ciepłej wodzie i wyszorować. Zobacz jak myć owoce i warzywa tutaj. 🙂

Wybierając mandarynki czy pomarańcze wybieraj te z Hiszpanii, Włoch, Turcji albo Izraela.

Mrożonki

Jeśli mamy ochotę na jakiś konkretny owoc, ale to nie jest jego sezon, to wybierz mrożonki. Nawet jeśli te truskawki leżą na półce marketu w styczniu, nie będzie to najmądrzejszy wybór.

Owoce są mrożone zaraz po zbiorach 🙂 Także jesienią i zimą można się nimi spokojnie wspomóc. W szczególności jeśli mamy w swojej diecie owoce fioletowe (endometrioza), to można sięgać po mrożone jagody, maliny itp.

Owoce suszone

Nie należałoby z nimi przesadzać, bo mają dużo cukru. Ale jeśli potrzebujesz porządnej porcji wit. C, to dodaj suszonej dzikiej róży do śniadania. Witaminy C ma ona wiele więcej niż cytrusy. Ponadto możesz także dodać daktyle lub suszone złote jagody inków. Wybierając suszone owoce, zwróć uwagę, aby nie były dodatkowo polane syropem glukozowo-fruktozowym! Często robi się tak z daktylami, które są wykładane na tackach.

Owsianki

Płatki owsiane ugotuj na ulubionym mleku roślinnym. Możesz je także najpierw podprażyć i dopiero wsypać do mleka. Zimą zdecydowanie wolę rzadsze owsianki, ale dopasuj sobie ilość mleka, tak jak lubisz.

JABŁKOWO-ORZECHOWA

na wierzch ułóż pokrojone w kostkę jabłko, posyp cynamonem, dodaj masła orzechowego

CHAŁWOWA

ugotuj owsiankę z łyżeczką pasty tahini, następnie na owsiance ułóż wybrany owoc i posyp cynamonem

wyświetlaj zawsze po wpisaniu słowa "owsianka"

MARCHEWKOWA

do garnka z owsianką dodaj jedną mała startą na drobnych oczkach marchewkę, następnie możesz dodać przyprawy: przyprawa do piernika, cynamon, mielony imbir oraz orzechy włoskie

WIŚNIOWY PIERNIK

owsiankę ugotuj z mrożonymi wiśniami, dodaj przyprawy do piernika i pokrojone dwa daktyle

wyświetlaj po wyszukiwaniu słów: "wiśniowa owsianka"

Jaglanki

Jaglanka powinna być królową rozgrzewających śniadań! W kobiecej diecie powinna mieć szczególne miejsce.

Jaglankę gotuję na mleku: 100g kaszy jaglanej na 500ml mleka.

Z MROŻONYMI MALINAMI

ugotuj kaszę na mleku

mrożone maliny wsyp do osobnego garnuszka z odrobiną wody i podgrzewaj, dodaj po chwili trochę nasion chia i ewentaulnie miodu – zrobi się dżemik

polej malinami gotową kaszę

WANILIOWA

ugotuj kaszę na mleku z ziarenkami wyjętymi z laski wanilii, na gotową jaglankę dodaj odrobinę miodu i płatków migdałów

GRUSZKOWA

ugotuj kaszę (może być z wanilią), gruszkę możesz poddusić i dodać do niej odrobinę kardamonu i cynamonu, całość posyp posiekanymi orzechami włoskimi lub innymi

Gryczanki

Gryczankę robię sobie zazwyczaj, gdy zostanie mi kaszy z obiadu dnia wcześniejszego. Podgrzewam ją wówczas na ulubionym mleku. Przygotowuje podobnie jak owsiankę lub jaglankę. Możesz śmiało powyższe pomysły wykorzystać z kaszą gryczaną albo pęczak.

PIECZONA GRYCZANKA POD JABŁKIEM

ugotowaną kaszę wymieszaj z odrobiną oleju rzepakowego/kokosowgo, dodaj kardamon. Jeżeli chcesz i potrzebujesz dodaj jakiegoś słodzidła.

kaszę przełóż do kokilek

jabłka pokrój w cieńsze plasterki i ułóż na kaszy, następnie posyp je odrobiną cynamonu

piecz w 180 stopniach około 20-25 min

po wyciągnięciu dodaj posiekane orzechy włoskie

DYNIOWA GRYCZANKA

ugotowaną wcześniej kaszę wymieszaj z mlekiem roślinnym i puree z pieczonej dyni i podgrzej, dodaj przyprawy: cynamon, szczypta kardamonu i gałki muszkatołowej. Posyp pestkami dyni i wiórkami kokosowymi.

SZAKSZUKA Z GRYCZANĄ

do porannej szakszuki dodaj kurkumy i kaszy gryczanej, obficie posyp natką pietruszki

Takie śniadanie na długo zaspokoi głód 🙂

Smacznego!

Przydatne linki:

  1. Ellen Goldsmith, dr. Maya Klein. Odżywanie według Tradycyjnej Medycyny Chińskiej. https://wydawnictwovital.pl/wp-content/uploads/2017/07/Od%C5%BCywianie-wed%C5%82ug-tradycyjnej-medycyny-chi%C5%84skiej_edited.pdf