Sport a rekreacja ruchowa – czy to czasem nie to samo? Nie. Dziś wytłumaczę Ci na czym polega różnica.

Uprawiaj sport, aby być zdrowym

Słyszymy ciągłe zalecenia, że trzeba się ruszać i uprawiać sport. Że sport to zdrowie. I patrzymy wtedy na sportowców i widzimy, ile nam do nich brakuje. Na starcie często odpuszczamy, bo czujemy się beznadziejnie.

Tutaj warto rozróżnić to, czym jest sport, a czym jest rekreacja ruchowa. Bo to właśnie regularna aktywność fizyczna, niekoniecznie tylko sportowa a ta rekreacyjna, jest zalecana do utrzymania zdrowia.

Tak więc, jaka jest różnica między sportem a rekreacją ruchową? Te pojęcia są tak często mylone… Czasem niektórzy jako swoje hobby potrafią wymienić “sport”. Tak po prostu, ogólnikowo. A to, co mają wspólnego ze sportem, to obejrzenie meczu w TV.

Sport a rekreacja ruchowa

Sport – aktywność fizyczna, która zakłada rywalizację, współzawodnictwo, dążenie do osiągania konkretnych wyników sportowych i celów. Ma na celu także poprawę, czy wypracowanie kondycji fizycznej oraz psychicznej. Charakteryzuje się także profesjonalnym sprzętem, konkretnymi zaplanowanymi treningami, które mają swój cel. Sport to też zawodowstwo.

Rekreacja ruchowa – jest to aktywność ruchowa, która zaspokaja nasze podstawowe potrzeby ruchowe. Ma na celu także odpoczynek i relaks (aktywny wypoczynek). Brak tu rywalizacji. Czasem nie potrzeba nawet żadnego sprzętu. Jest to aktywność, która podejmujemy dla przyjemności, dla zdrowia i dobrego samopoczucia, w czasie wolnym. To może być jazda na rolkach, spacer, pływanie dla przyjemności, poranna joga, trekking a nawet dojazd do pracy na rowerze. Nie musi być także zorganizowana, natomiast sport łączy się już z zawodami.

Bywa, że wprowadza się współzawodnictwo do rekreacji, aby istniał czynnik motywujący. Mówi się wówczas o sporcie rekreacyjnym, który także uprawiany jest dla polepszenia samopoczucia i zachowania zdrowia.

Co łączy sport i rekreację? Zdrowe ciało i zdrowy duch. 🙂
Dlatego nie rezygnuj, ruszaj się. Każda aktywność, którą podejmujesz ma znaczenie! Każda minuta aktywności ruchowej wlicza się do tygodniowego celu min. 150 minut umiarkowanej aktywności fizycznej (według WHO).

Ja kiedyś uprawiałam sport. Należałam do klubu siatkarskiego. Miałam zorganizowane treningi, zawsze o tej samej porze. Jeździłam na zawody, mecze oraz turnieje. Treningi miały konkretny cel.

Obecnie ze sportem nie mam nic wspólnego i mówię to, bez wstydu.  Za to, z rekreacją bardzo się polubiłam!

Zapraszam Cię też, do przeczytania Aktywność fizyczna i jej wpływ na zdrowie – korzyści 🙂