Kiedy pojawiają się kurki, mogłabym je jeść codziennie. Najbardziej lubię jajecznicę i sos z kurkami na mleczku kokosowym. I przepisem na to drugie danie właśnie będę chciała się podzielić. A z czym najlepiej smakuje taki sos? Oczywiście z makaronem. Nawet z bezglutenowym da radę!

Kurki i ich właściwości

Grzyby raczej nie mają dobrej sławy, bo są uznawane za niezbyt wartościowe i ciężkostrawne. Jeśli masz wątpliwości odnośnie tego, po co jeść kurki, to podam Ci kilka powodów. Dobrych powodów. I to nie będzie tylko ich smak i aromat. Mają o wiele więcej zalet. Przedstawiam kilka wybranych, które do mnie najbardziej przemawiają:

  1. źródło m.in. żelaza (3,47 mg/ 100g), potasu (506 mg/100g), miedzi (0,35 mg/ 100g) , cynku (0,71 mg/100g), wapnia (15mg/ 100g), manganu (0,29 mg/100g), który jest dobry na zmniejszenie objawów PMS w połączeniu z wapniem (1);
  2. dostarcza białka;
  3. źródło witamin, m.in. B3 i B5, ryboflawina, kwas foliowy;
  4. posiadają błonnik i mają niski indeks glikemiczny;
  5. 100 g kurek (świeżych) to tylko 38 kcal.

Nie będę już opisywać za co odpowiedzialna jest każda wyżej wymieniona witamina czy pierwiastek, bo dziś nie o tym 🙂 Jednak mam nadzieję, że chociaż zainteresowało Cię to na tyle, aby samodzielnie zaczerpnąć więcej wiedzy w tym temacie i wypróbować poniższy przepis. A jest on banalnie prosty!

Przepis na sos z kurkami na mleczku kokosowym, w którym się zakochałam – idealny do makaronu!

makaron alt
Autor: monicore z pexels.com

Składniki na 2 porcje:

  • 200 g kurek
  • 200 ml mleczka kokosowego
  • 1 cebula czerwona
  • 1 ząbek czosnku
  • do smażenia: olej kokosowy (możesz też zastąpić innym)
  • przyprawy: sól, pieprz, harissa, mielona gałka muszkatołowa

Sposób przygotowania:

Kurki dokładnie oczyść, umyj i pokrój na równe kawałki. Cebulę pokrój w drobną kostkę, czosnek w cienkie plasterki. Cebulę zeszklij na patelni wraz z czosnkiem. Dodaj harissę (lub kurkumę jeśli nie lubisz) – niewielką ilość, bo harissa jest dość ostra. Jeśli cebula jest już zeszklona, dodaj kurki i przykryj patelnię przykrywką. Duś około 10 min na niewielkim ogniu, do miękkości. Kurki powinny puścić wodę, więc nie powinno być konieczności jej dolewania, ale trzeba sprawdzać.  Następnie dodaj mleczko kokosowe i na niewielkim ogniu gotuj jeszcze około 5-7 min bez przykrycia. Na koniec dodaj sól i pieprz do smaku oraz gałkę muszkatołową. Ja lubię czuć jej smak więc dodaje dużo (3/4 małej łyżeczki). Podawaj z dowolnym makaronem (pełnoziarnistym, bezglutenowym lub takim jaki po prostu jadasz). Całość możesz posypać też płatkami drożdżowymi lub parmezanem i udekorować bazylią.

Smacznego!

 

Źródła:

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/8498421/